Spreek ik met de Speeltuin Psycholoog?

speeltuin psycholoog

“Goedemorgen, SCIO Tiel met Sascha”. “Ja goede morgen, u spreekt met Jansen. Ik weet niet of ik goed zit… Maar ben jij ‘die speeltuinpsycholoog’? Ik denk even na en er verschijnt een brede glimlach op mijn gezicht. “Nou mevrouw, dit is niet mijn officiële titel maar u zou zo maar eens goed kunnen zitten!”. We hebben een kort maar prettig telefoongesprek en de intake is gepland. “Sjonge” dacht ik later. “De Speeltuinpsycholoog… deze titel is me eigenlijk nog meer waard dan mijn Mastertitel Psychologie!”

Kan het ook anders?

Mensen die dichtbij mij staan, weten dat ik als student al vrij ‘rebels’ was. Ik heb een grote weerstand tegen het uitdelen van diagnoses en het gebruik van medicatie. Begrijp me niet verkeerd: een diagnosestelling kan voor grote opluchting en voor begrip en acceptatie zorgen. Medicatie is voor sommigen ècht nodig om voldoende te kunnen functioneren in onze veranderlijke en complexe samenleving. Maar als ik in mijn praktijk een cliënt ontvang met maar liefst elf diagnoses (en ja, dat is echt gebeurd), vraag ik me toch sterk af of we hier niet in doorgeslagen zijn. Jarenlange onderzoeken en diagnosestellingen hadden de kwaliteit van leven nog nauwelijks verbeterd. Graven in het verleden, nog maar een extra verklaring van het gedrag en de gevoelens van deze cliënt toevoegen. Maar oplossingen bouwen? Daar was helaas nog geen tijd voor geweest. Oeps, en toen was ook het geldpotje nog eens leeg. Daar sta je dan: elf diagnoses en veel te weinig oplossingen.

speeltuinpsycholoog

Wetenschappelijk uniek

Ondanks dat psychologie een officiële wetenschap is, blijven gedrag, emoties en gedachten naar mijn mening vrijwel ongrijpbare begrippen. Ik vind dat psychologie niet vergeleken kan worden met bijvoorbeeld een exact vak zoals wiskunde of natuurkunde. We kunnen nooit zeggen dat ‘iets zo is’ of ‘A leidt altijd tot B’. We kunnen hooguit spreken van een ‘zekere waarschijnlijkheid’. Wij mensen zijn uniek en complex, net als de wereld om ons heen. We zijn niet in perfect afgemeten hokjes te plaatsen (ook al willen velen dit wel graag…). Dus de oplossingen die perfect op de perfecte hokjes aansluiten, zijn helaas onder geen enkele voorwaarde garantie voor vooruitgang. Waar de ene depressieve jongere baat heeft bij structureel sporten (bewegen is namelijk bewezen effectief voor depressie), wordt de andere nog depressiever als hij alleen al aan een sportschool dènkt. Deze tweede persoon heeft dan (eerst) iets anders nodig, en wij hulpverleners zullen samen met de cliënt op zoek moeten gaan wat dat ‘iets’ dan is. Samen de mogelijkheden onderzoeken en de weg uitkiezen die voor de cliënt het beste voelt.

Van probleemgericht naar oplossingsgericht

Een half jaar geleden kwam ik per toeval een psycholoog tegen waarmee ik vanaf dag één een enorme klik mee heb. Een zeer ervaren en relatief succesvolle psycholoog die mijn eigenwijsheid wel kon waarderen. Hij vroeg me tijdens één van onze gesprekken waar ik over 5 jaar wilde staan als psycholoog. Precies wist ik dit nog niet, maar door ontwikkelen in mijn vakgebied stond vast. Volgens hem behoort mijn werk- en denkwijze tot de Oplossingsgerichte Psychologie. Om me hier meer in te kunnen verdiepen en te versterken, raadde hij de Mastercourse Oplossingsgericht Werken en Denken van Louis Cauffman aan. Na het lezen van de brochures dacht ik “Ja!”. Wat mij aansprak was de volgende uitspraak: “Je hebt twee soorten hulpverleners: een goede en een slechte. Het is de cliënt die bepaalt bij welke groep jij hoort”. Dit is iets waar ik ongelooflijk veel verbinding mee voel. Cliënten willen vaak geen wetenschappelijke theorieën horen of ellelange verslagen lezen. En de gestandaardiseerde methodes voelen meestal ook niet zo lekker. Maar wat willen cliënten dan wel?

oplossingsgerichte psychologie

Wat willen cliënten dan wel?

Binnen de zorg is er veel onderzoek gedaan naar cliënttevredenheid. Er zijn diverse factoren waar cliënten blij (of minder blij) van worden en de volgende zijn het belangrijkste:

  • Duidelijke informatie over de behandeling
  • Inspraak in de behandeling
  • Positieve benadering door de hulpverlener
  • Mooie resultaten

De eerste drie punten zijn in essentie goed te bereiken: dit is namelijk iets waar wij hulpverleners zelf veel in kunnen doen. De eerste betekent overigens niet dat cliënten een pasklaar uitgestippeld plan (ofwel een methode) willen zien. Wel willen zij duidelijkheid over de gang van zaken, over wat er van hen verwacht wordt en wat zij van de hulpverlener kunnen verwachten. Begrepen worden, inspraak hebben, een echte samenwerking aangaan om zo te zorgen voor mooie resultaten. Zo zou het moeten zijn en hier doen wij bij SCIO heel erg ons best voor. Als wij naar de speeltuin moeten om dit te bereiken, doen wij dat met heel veel plezier!

Wil jij ook ervaren hoe wij werken en (mee)denken?

Als je op de hoogte wilt blijven van alle ontwikkelingen, meld je hieronder dan aan of volg onze Facebook pagina

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Sascha Mulder

Over Sascha Mulder

Zelfstandig psycholoog en eigenaresse van SCIO Tiel. Werkt met kinderen en volwassenen vanuit de Positieve Psychologie en het Oplossingsgericht Werken. Blogt over alledaagse psychologie en jong ondernemerschap. Is in het dagelijks leven dansdocent bij Sportschool Bushido in Tiel.