Goede voornemens?

goede voornemens

Ik recycle gewoon die van vorig jaar (bron: Loesje)

Afvallen, sparen, eindelijk je scriptie afronden, nu dan ècht je mening gaan geven – allemaal voorbeelden van goede voornemens. Zeker in de maand januari zijn velen van ons hiermee bezig. Helaas moeten velen van ons in februari toch ook weer toegeven dat het wéér niet gelukt is. Hoe komt dit toch? Er zijn verschillende mogelijke oorzaken, waarvan een hele belangrijke: motivatie. “Huh” hoor ik je denken. “Maar we willen het toch zo graag”? Klopt. Maar tijdens SCIO’s training Dromen met Deadlines blijkt motivatie toch een big deal te zijn. In de eerste bijeenkomst scoren de deelnemers hun goede voornemen op: 1) Hoe graag wil je dit bereiken en 2) Hoe gemotiveerd ben je om met dit doel aan de slag te gaan? Wat blijkt? Op de laatste vraag scoorden mensen maar een laag cijfer. De reden? We hebben het al zo vaak geprobeerd en het is nooit gelukt.

Onze sluwe hersenen

Hoe kan dit toch? Hoe kan het dat we vroeg of laat toch weer vervallen in onze oude patronen van (over)eten, teveel geld uitgeven en onszelf wegcijferen? Om hier een antwoord op te kunnen geven, moeten we inzoomen op onze bovenkamer: het brein. Ons brein is het centrum van ons bestaan: ons gedrag, onze emoties en onze vaardigheden worden gestuurd door wat er in onze bovenkamer gebeurt. Laten we voor het gemak ons brein in 2 delen verdelen: het dieper gelegen ‘dierenbrein’ en de bovenkant – de hoog functionerende gebieden die ons ‘mens’ maken. Wij mensen kunnen terug denken, plannen, vooruit denken, relativeren en interpreteren. Het dierlijke brein wordt gestuurd door emoties – zowel de positieve emoties als de negatieve emoties. We weten allemaal hoe sterk emoties ons gedrag kunnen beïnvloeden. We zien een spin, beginnen te gillen en rennen weg. We krijgen een boze blik, denken dat die persoon ons niet mag, worden angstig en gaan piekeren. Als we er later over nadenken (met ons menselijke brein), lachen we vaak om ons gedrag en zien we in dat onze (automatische) reacties vaak niet nodig zijn. Onze emoties zijn simpelweg te sterk: 1-0 voor het dierenbrein. Uit onderzoek blijkt dat automatische emoties en automatisch gedrag (ofwel: gewoontes) ervoor zorgen dat gedrag moeilijk te veranderen is.

feiten over het menselijk brein

Opgeven dan maar?

Moeten we het er dan maar bij laten zitten? Nee, natuurlijk niet. We moeten ons menselijke brein streng toespreken. We zijn niet voor niets mens! We hebben zo ongelooflijk veel mogelijkheden en kwaliteiten: laten we die goed benutten. Laten we bewuste keuzes maken qua gedrag en ons dus niet (alleen) laten sturen door emoties. Emoties zijn ontzettend handig in veel situaties: maar als we ècht iets willen, zullen we die soms liefdevol opzij moeten zetten. Weg met die angst, weg met die twijfels, weg met die ‘beren op de weg’. Als we de focus op ons doel gevonden hebben, start de weg er naartoe. Dan heb je niks aan obstakels die je zelf creëert; je wilt iets, of je wilt het niet. Met een goede focus, een flinke dosis doorzettingsvermogen en een positieve mindset kom je een heel eind.

Ja, maar blijf maar gewoon hetzelfde!

En de mensen in je omgeving? Hoe denken die erover? Zijn die net zo blij met jouw nieuwe gedrag? Helaas blijkt dit vaak niet zo te zijn. Ben je eindelijk je eigen beren op de weg kwijt, gooien de mensen uit je leven nieuwe beren op je route. Dit doen zij lang niet altijd expres en al helemaal niet omdat ze jou je geluk niet gunnen. Sterker nog: vaak hebben de mensen niet eens door wat zij teweeg brengen met hun acties.

Hoe los je dit op?

Allereerst: communiceer je goede voornemens (je doelen – dat waar jij gelukkig van wordt). Als jouw omgeving niet weet waar je mee bezig bent, kun je ook niet verwachten dat ze rekening met je houden. Ook al is ons brein zo geëvalueerd dat wij in staat zouden moeten zijn om andermans gedachten en standpunten af te leiden – we blijken hier alles behalve goed in te zijn. Doe dit dus niet en communiceer helder en transparant wat je wilt bereiken. Je zult versteld staan van de behulpzaamheid van de mensen om je heen!

doelen stellen voor jezelf

Help jezelf: vraag hulp!

Natuurlijk is alleen een positieve mindset en het communiceren van je doelen geen garantie voor succes. Het is slechts een begin (maar… “een goed begin is wel het halve werk”).  Wil je ècht je doelen bereiken, dan is er meer nodig. Uit onderzoek blijkt dat gedragsverandering en het vormen van nieuwe gewoontes jaren duurt. Dit kun je uiteraard versnellen, maar om dit op eigen houtje te doen is wel erg fanatiek. Er zijn allerlei trainingen ontwikkeld om je te begeleiden naar dat punt in je leven waar je wilt zijn. Één daarvan is SCIO’s Dromen met Deadlines, bestaande uit 3 avondsessies. In deze groepstraining staat het volgende op het programma:

  • Inzicht in het brein: wat gebeurt er als je gemotiveerd bent en wat gebeurt er als je opgeeft?
  • Inzicht in manieren om de motivatie hoog te houden
  • Hoe stel je doelen?
  • Hoe bepaal je de route?
  • Wat zijn jouw patronen/gewoontes die je in de weg staan?
  • Hoe zorg je ervoor dat je daar geen last meer van hebt?
  • Hoe ga je om met weerstand vanuit jezelf en je omgeving?

Gedurende het jaar starten er diverse groepen, dus houdt de website (evenementenkalender) goed in de gaten.

Wil jij weten wanneer de eerstvolgende training is?

Als je op de hoogte wilt blijven van ons trainingsaanbod en ontwikkelingen, meld je hieronder dan aan of volg onze Facebook pagina

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Sascha Mulder

Over Sascha Mulder

Zelfstandig psycholoog en eigenaresse van SCIO Tiel. Werkt met kinderen en volwassenen vanuit de Positieve Psychologie en het Oplossingsgericht Werken. Blogt over alledaagse psychologie en jong ondernemerschap. Is in het dagelijks leven dansdocent bij Sportschool Bushido in Tiel.