Ben jij al perfect?

perfectionisme online

#lovelife #happy #healthylifestyle #supermom

Open sociale media en zie daar: allemaal succesvolle, sportieve, gezonde, smoorverliefde en gelukkige mensen. Mensen die geregeld te vinden zijn in de VS, Australië, Zuid-Afrika of Thailand. Een succesvolle carrière, een gelukkig gezinsleven, snoepreisjes, sporten èn natuurlijk ont-zet-tend gezond koken. Elke dag weer. Vers – want met pakjes koken is niet meer ‘van deze tijd’. Hoe doen al die mensen dat toch? Zijn dit de standaarden van tegenwoordig? Ik heb het met ons te doen.

Onderzoek naar perfectionisme

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat jongeren van nu hoger scoren op perfectionisme dan jongeren een decennium geleden (Gordon L. Flett, professor psychologie aan de York University in Canada). Perfectionisme; wat is dat eigenlijk? Het onderzoek (ruim 40.000 jongeren hebben mee gedaan!) maakt onderscheid tussen ‘op zichzelf gericht’, ‘sociaal voorgeschreven’ en ‘op anderen gericht’. De eerste gaat over onrealistische verwachtingen van jezelf, de tweede over ervaren druk uit de omgeving en de derde over jouw verwachting van anderen. Wat blijkt? Alle drie zijn gestegen, waarbij ‘sociaal voorgeschreven’ de duidelijke winnaar is. We voelen dus meer en meer dat de omgeving een hoge standaard ‘aan ons oplegt’. Daarnaast wordt ons ook voorgespiegeld dat geluk ‘maakbaar’ is. Ofwel: doe gewoon je best en dan word je uitermáte succesvol. Ofwel: als je niet uitblinkt (in eh.. alles?) dan heb je flinke steken laten vallen en moet je een tandje bijzetten.

social media en perfectie

Basisbehoeften jongeren

Perfectionisme en onzekerheid gaan hand in hand. Voor jongeren is het voor het zelfvertrouwen belangrijk om ‘leuk gevonden te worden’. Simpelweg: je wilt erbij horen. Dit is biologisch en sociaal-psychologisch bepaald, en is hartstikke gezond. Je neemt afstand van je ouders en sluit je aan bij ‘soortgenoten’. Je zelfbeeld wordt steeds meer bepaald door ‘hoe je in de groep valt’, dus ook ‘hoe je online in de smaak valt’. Als je van nature onzeker of perfectionistisch bent, dan is de invloed van sociale media zéér ongelukkig.

Een decennium vol veranderingen

Beïnvloeding door internet, dat kenden we kort geleden nog niet. De wereld is in 10 jaar enorm veranderd. Ik herinner me nog goed, in 2008 (precies 10 jaar geleden dus!) leerde ik mijn grote liefde Edo kennen. In dat tijdperk (nu lijk ik echt oud…) kwam sociale media nèt op. Na schooltijd dook je achter de PC en startte je MSN (met een inbelverbinding; het duurde soms minuten voordat je online was). WhatsApp bestond nog niet, we hadden SMS (voor de jongere generatie: je kortte teksten in om geld te besparen). Je deed je best om er op je profielfoto stralend uit te zien, want veel meer foto’s kon het web niet aan. Half naakte foto’s? Britney Spears in een naveltruitje: dàt was in die tijd al op het randje!

Overspoeld met informatie

Wat krijgen we nu toch enorm veel (sociale) informatie naar ons toe gegooid. We worden de hele dag geconfronteerd met ‘perfect lifes’. Nou zegt het merendeel: “Oh nee, dat beïnvloedt mij niet hoor!”. Houd jezelf echter niet voor de gek: dit gebeurt namelijk op onbewust niveau. We zetten onze levens af tegen de beelden online en komen tot de conclusie dat anderen meer, beter, perfecter en gelukkiger zijn. En daar worden we maar wat ongelukkig van.

Wat kunnen we doen? En wat willen we doen?

Dus wat te doen? De eerste stap is bewustwording over het effect dat de media heeft op ons zelf- en ideaalbeeld, en de tweede het bewustzijn dat je onbewust beïnvloed wordt. Dat je, als je al een beetje perfectionistisch bent, sneller ontevreden bent over hoe je leven eruit ziet. Dat je harder gaat werken om ‘perfect’ te zijn, om daarna erachter te komen dat het nog niet goed genoeg is. Ofwel: je vraagt teveel van jezelf. Het beste is dus om te minderen met sociale media, en duidelijk voor jezelf te bepalen wat ‘goed’ is. Is dat wat de media je voorspiegelt? Of heb je daar ook zelf ideeën over? Mag je van jezelf gewoon ‘zijn’, mag je ook op 80% functioneren (dat is toch een dikke 8?)? Mag je je storten op je carrière, maar dan wel minder sporten? Mag je soms ook gewoon een pizza  uit de diepvries halen, i.p.v. couscous met asperges en verse kruiden maken? Denk goed na en luister naar je hart: wat is voor jou ‘goed’? Wanneer ben jij blij en tevreden? En als je dat bent… moet je dat dan delen op sociale media, of geniet je er gewoon zelf of met je geliefden van? De keus is aan jou.

overspoeld met informatie social media

LIJSTJE met ideeën over alternatieven (app downloaden, mindfullness beoefenen, waar word je echt gelukkig van?

Om je te helpen minderen met sociale media, kun je apps downloaden om je smartphone gedrag in kaart te brengen. Er zijn zelfs apps die drempels opwerpen als je op je telefoon wilt kijken. Voorbeelden van geschikte apps:

  • Qualitytime
  • SPACE – Break Phone Addiction
  • AntiSocial: phone addiction
  • Social Fever – Beat Smartphone Addiction
  • Crowdfire: Social Media Manager
  • Stay Focused: App Block

Uiteraard  wordt perfectionisme niet alleen veroorzaakt door sociale media. Dus merk jij aan jezelf, ook als je mindert met sociale media, dat je perfectionistisch blijft en je onzeker voelt? Of lukt minderen met sociale media je simpelweg niet? Dan is het wellicht goed om hier hulp bij te zoeken. Raadpleeg je huisarts of het sociaal wijkteam, zij kunnen je op weg helpen. Uiteraard mag je ook direct contact met ons opnemen via 085-7920004.

Meer hulp nodig?

Als je op de hoogte wilt blijven van ons trainingsaanbod en ontwikkelingen, meld je hieronder dan aan of volg onze Facebook pagina

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Sascha Mulder

Over Sascha Mulder

Zelfstandig psycholoog en eigenaresse van SCIO Tiel. Werkt met kinderen en volwassenen vanuit de Positieve Psychologie en het Oplossingsgericht Werken. Blogt over alledaagse psychologie en jong ondernemerschap. Is in het dagelijks leven dansdocent bij Sportschool Bushido in Tiel.