kwaliteit
Gewoon goed.
SCIO staat voor kwaliteit in zorg en organisatie. Sinds 2023 werkt een toegewijd team continu aan het verbeteren van onze processen, ondersteund door ons kwaliteitsmanagementsysteem. Met een diverse groep professionals en toezicht door experts zorgen we ervoor dat onze zorg voldoet aan de hoogste normen. SCIO volgt de richtlijnen van erkende instanties en beschikt over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut om de beste zorg te blijven leveren.
Team Kwaliteit
Binnen SCIO is er sinds 2023 een waar ‘team kwaliteit’ actief. Dit team bestaat uit vier medewerkers, die allemaal een andere achtergrond hebben. Zo is er momenteel sprake van een regiebehandelaar (hoofd kwaliteit), een orthopedagoog, een volwassenbehandelaar en een frontofficemedewerker. Zij komen tweewekelijks bij elkaar om de verbetervoorstellen die via ons kwaliteitsmanagementsysteem (KEPP) binnen zijn gekomen te bespreken en daar waar nodig aanpassingen te doen. Resultaten worden met de praktijkhouder besproken en waar nodig worden processen aangepast of toegevoegd.
Raad van Toezicht
Gezien de grote groei van SCIO, is het belangrijk om naast een goede praktijkvoering op alle lagen in de organisatie ook te zorgen voor extra toezicht op kwaliteit. Zeker nu SCIO geen ‘praktijk’ meer is maar een ‘instelling’, is dit een belangrijke ontwikkeling. Momenteel loopt er een sollicitatieprocedure om het gehele team van toezichthouders vorm te geven, waarbij er gezorgd wordt voor toezichthouders met een breed scala aan kennis en ervaring. SCIO wordt hierin ondersteund door de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders (NVTZ). Wanneer deze raad is geformaliseerd, zullen de toezichthouders zich hier kenbaar maken.
Kwaliteitstatuut
Bij SCIO werken we met deskundige en ervaren collega’s. Alle medewerkers in de praktijk werken volgens de richtlijnen van het NIP, de NVO, de LVVP en het SKJ. SCIO is in het bezit van een goedgekeurd kwaliteitsstatuut, volgens het model-kwaliteitsstatuut GGZ. Per 1 januari 2017 zijn alle GGZ-aanbieders verplicht deze te hebben om zorg te mogen leveren vanuit de Zorgverzekeringswet. In het kwaliteitsstatuut komt tot uitdrukking op welke manier wij werken om kwalitatief goede zorg te leveren.
WTZa-vergunning op orde
SCIO is sinds medio 2024 in het bezit van een WTZa-vergunning. Deze vergunning is verplicht voor GGZ-instellingen. Door te voldoen aan de eisen van de Wtza laat SCIO zien te staan voor goede zorg en transparant te zijn naar alle betrokkenen. Daarbij is SCIO ook verantwoordelijk voor goed bestuur. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zien hierop toe.
Iedereen is SKJ-geregistreerd
Iedereen die met jeugd werkt, moet sinds een paar jaar zichzelf registreren bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. Om in dit register te komen staan, moet je aantonen dat je over een gedegen vooropleiding beschikt, je jezelf scherp houdt d.m.v. intervisie en supervisie, en over gedegen zelfreflectie beschikt. Daarnaast moet je elke 5 jaar aantonen dat je kennis en ervaring nog steeds toereikend is. SCIO faciliteert medewerkers hier in door het beschikbaar stellen van een jaarlijks opleidingsbudget, buiten de CAO om.
BIG-registraties op orde
Binnen SCIO werken diverse BIG-geregistreerde professionals. Registratie is mogelijk wanneer een zorgprofessional voldoet aan de zogenaamde ‘4+2-eis’, waarbij naast een universitaire vooropleiding nog twee jaar verdiepende en verbredende kennis vergaard dient te worden. Daarnaast hebben BIG-geregistreerden een intensief supervisietraject van minimaal 90 uur succesvol afgerond. Onze BIG-geregistreerden zijn allemaal bevoegd om regiebehandelaar te zijn, wat hen verantwoordelijk maakt voor het opleiden van minder ervaren professionals en het bewaken van het zorgproces. We zijn blij met ons team BIG-geregisteerden!
Aangesloten bij beroepsverenigingen
Alle zorgprofessionals bij SCIO zijn aangesloten bij een beroepsvereniging waar zij onder andere terecht kunnen voor vakinhoudelijke en ethische vraagstukken. Ook komen bepaalde beroepsverenigingen actief op voor de belangen van de leden, en voeren zij bijvoorbeeld gesprekken met onder andere de zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit. Bij SCIO zijn de zorgprofessionals, afhankelijk van hun opleidingsachtergrond, aangesloten bij één van de volgende beroepsverenigingen: LVVP, NIP, NVO, NVRG, VGCT en / of Vereniging EMDR.
KIBG: gewoon goede Basis-GGZ voor volwassenen
SCIO is in het bezit van het ‘Keurmerk Basis-GGZ’, waaruit blijkt dat wij weten wat we aan het doen zijn en scherp zijn op het verhogen van de kwaliteit van zorg. Wij hebben aangetoond goed te zijn in het efficiënt, doelgericht en kortdurend behandelen van mensen met een enkelvoudige hulpvraag. Cliënten voelen zich gehoord, begrepen, voelen eigen regie in het traject en hebben de ervaring dat zij mee beslissen met de keuzes die gemaakt worden. Bij dit keurmerk hoort ook het afnemen van de CQi-vragenlijst na afronding van het traject, dus dit doen wij trouw.
Onze gemiddelde score (09-09-2024): 8,3!
NKD: gewoon goede dyslexiezorg
Binnen onze locatie in Almkerk is er al jaren sprake van hoogwaardige kwaliteit van dyslexiezorg, bestaande uit zowel diagnostiek als behandeling. Elk jaar wordt de dienstverleding van onze vestiging ‘Addenda GGZ & Jeugdhulp’ grondig onder de loep genomen, zodat onze cliënten er altijd vanuit kunnen gaan dat wij werken vanuit de nieuwste inzichten en werkmodellen.
Cliënttevredenheid
Naast de hierboven genoemde CQi-vragenlijst, brengen wij zowel binnen onze jeugd- als volwassentak structureel in kaart hoe cliënten de zorg ervaren. Wij maken gebruik van diverse kanalen, zoals Zorgkaart Nederland en De Ervaringswijzer (specifiek voor Regio Lekstroom, jeugd). Structureel wordt door de praktijkhouder een analyse gemaakt om te kijken wat goed gaat en wat er wellicht nóg beter kan.
Wanneer er toch onvrede is
SCIO heeft vier medewerkers aangesteld als klachtenfunctionaris, die met mensen in gesprek gaan die toch onverhoopt niet tevreden zijn over onze zorg. De interne klachtenprocedure wordt hierin zorgvuldig gevolgd. Wanneer er onverhoopt toch geen oplossing komt, kan degene met een klacht naar de externe geschillencommissie: Klachtenportaal Zorg. Zij pakken de klacht verder op en zoeken naar een oplossing die voor iedereen acceptabel is.